Michal Nožička z Twista běžně vymýšlí marketingové kampaně. Na léto si ale naplánoval ještě o fous napínavější dobrodružství. S partou kamarádů se zapojili do závodu Gumbalkan, který má docela přísná pravidla: kup auto za maximálně 25 000 korun a dojeď z Česka do rumunského Banátu, a to v 7 dnech.
Proč jste se rozhodli absolvovat takové dobrodružství?
Potkávali jsme lidi, kteří se účastnili předchozích ročníků, a slýchali jsme od nich skvělé zážitky. Tak nás to zajímalo. Taky se nám líbí cestovat na východ. A za třetí jsme se chtěli dozvědět něco o autech. Všichni tři jsme sice řidiči, ale nejsme schopni si nic servisovat, takže to pro nás byla kromě samotné jízdy taková výzva, jak se konečně vyznat v autech.
A kdo vlastně jede?
Já, samozřejmě, a pak ještě Andrej a Honza. Jsme dlouholetí kamarádi, známe se ještě z gymplu.
Co závod Gumbalkan obnáší?
Je to poloorientační závod, který startuje v České republice. Od organizátorů dostaneme 50 orientačních bodů, které musíme postupně projíždět, najít k nim cestu a dojet úspěšně do cíle. A poradit si v krizových situacích.
A to jste si už teď jisti, že nějaké krizové situace nastanou?
Myslím, že stoprocentně nastanou (smích). Hlavním důvodem je stav našeho auta. Jedeme audinou z roku 88, která je vlastně stará jako my. Specifikum toho závodu totiž je, že se ho můžou účastnit jen auta, která stála do 25 tisíc korun. My jsme loni koupili tohle auto za 10k a během roku jsme se ho snažili připravit na cestu. Ale je tam stále ještě spousta věcí, které se můžou cestou rozbít. To auto bylo původně určeno na náhradní díly.
A jak dlouho to auto opravujete a kolik jste do něho za tu dobu nasypali peněz?
Tyto, to snad ani nemůžu říct…(smích) Tak dobře. Auto jsme koupili za 10 tisíc korun. A vedeme si takovou tabulku, do které píšeme výdaje za opravy a materiál, a teď jsme asi na 75 tisících. Vzali jsme to ve velkém. Nakoupili jsme sadu terénních gum, máme nový podvozek, světla, udělali jsme si na autě zahrádku, audio je nové, aby nám po cestě pěkně hrálo. Jen na motor jsme se nestačili podívat. A to možná bude problém.
Co ses tedy naučil při opravě auta?
No hlavně dobře googlovat. Dělám si legraci, naučili jsme se hodně věcí. Máme nový podvozek, jak jsem říkal, vyměnili jsme brzdy, komplet i ty trubičky a hadice. Sami jsme si postavili zahrádku. Asi jsou to jednodušší věci z pohledu mechanika, ale pro nás to byl velký úspěch tohle udělat.
A všechno pomocí Googlu a Youtube?
Největší náš pomocník bylo, že jsme si stáhli manuál k Audi, který má asi 800 stránek. Děláme to tak, že když se nám něco nezdá za jízdy a máme nějaký problém, hledáme ho jako piloti v tom manuálu a než zastavíme, už víme, co a jak.
Takže to auto má stále nějaké problémy? Bavíme se den před vaším odjezdem na start.
V nízkých otáčkách to chcípá. A celý motor nějak vibruje, když se ubere plyn nebo přidá, ale to jsme nezjistili, o co jde. Asi něco s karburátorem. No, bude to veselé.
Jak dlouhá je ta trasa?
Pokusíme se ujet asi 4 000 kilometrů.
A máte za sebou zkušební jízdy?
Od zakoupení auta jsme najeli asi 1000 kilometrů. Umíme ho roztlačit a na případné vytahování s sebou bereme slack linu, naviják by byl moc těžký a drahý. A taky spoustu nářadí.
A kdo vlastně vyhraje?
Já myslím, že každý, kdo dojede, vítězí. A mottem toho závodu je, že kdo dojede první, prohrál. Není to honba za tím tam dojet, ale projet ty orientační body, užít si cestu a zvládnout případné problémy.
A co byste měli zažít?
Cesta bude převážně v horách a myslím, že bychom si měli užít hlavně rumunskou přírodu. A zajímavé je, že jedním z checkpointů je sídliště Luník IX. To bude asi taky zážitek.
Existují nějaké strategie, jak závod zvládnout co nejúspěšněji?
Naším cílem bude seznámit se i s ostatními posádkami, se kterými bychom mohli jet ve větších týmech. Až nastane nějaký problém, aby byla ta druhá posádka schopná dojet pro nějaký traktor, který by nás mohl vytáhnout. A jak jsem pochopil je to zcela běžné. Mnohem lepší než sami někde uvíznout v horách.
Jak budete spát?
Na Slovensku asi v kempu a pak v Rumunsku vedle auta. Bereme s sebou stan. Do auta se asi všichni tři nevejdeme.
Máte plán B, kdyby se to nepovedlo?
No, tak ten nemáme. Máme jen pojištění na odtah z celé Evropy.
A pak vás v tom autě ještě čeká cesta zpátky, nebo ho necháte místním v cíli? Tedy v rumunském Banátu?
To v žádném případě. To auto je naše srdeční záležitost. Chceme s ním jezdit i na další výlety. Už jsme dokonce ve fan klubu Audi 80. To auto má styl. Když do něho sedneš, tak na tebe dýchnou devadesátky.
Jak ti s cestou pomůže Twisto?
Všechny dosavadní výdaje jsem platil Twistem a s kamarády jsem částky splitoval. Takže náklady u větších položek jsme spolu takhle mohli jednoduše sdílet, což bylo fakt pohodlné. A taky spoléhám na cestovní pojištění, které je u tarifu Premium zdarma. No a samozřejmě, kde to půjde, budeme využívat levnější zahraniční platby Twisto kartou.
Tak hodně štěstí, Michale! Ať dojedete vcelku.