V minulém týdnu jsme se na blogu věnovali naší prezentaci z Business Tuesday. Prezentaci jsme stavěli na efektivitě e-shopového košíku, který je podle nás jednou z cest, jak zvyšovat konverzní poměr. Až 70 % zákazníků nákup v košíku nedokončí, otázka efektivity košíku je tak více než aktuální. Článek vám tak snad přinese základní poznatky, jak košík vylepšit. Zároveň doporučujeme stáhnout si naši příručku „nákupní košík“, kterou naleznete pod článkem.

Graf

Zákazník musí mít v průběhu procházení košíkem maximální pocit bezpečí, pohyb mezi jednotlivými okny košíku musí být rychlý a přehledný. Zákazník zároveň nesmí mít pocit, že se z něj snažíte vymámit veškeré osobní údaje. Trendem v zahraničí je také výrazné zjednodušování samotné platební metody prostřednictvím online peněženek či platby jedním klikem (oneclick shopping), jako to například dělá KlarnaCheckout. Podobné řešení chceme s Twisto představit i v České republice. Dříve než se nám podaří podobný systém spustit u nás, přečtěte si tipy, jak vy sami můžete košík zefektivnit, abyste zbytečně nepřicházeli o konverze.

1) Prodejte zákazníkovi garance

Online nakupování má před sebou ještě pořádný kus cesty, neboť velká část potenciálních zákazníků stále dává přednost offline nakupování. Tato masa je vaším potenciálním zákazníkem. Mohli byste namítnout, že tyto lidi potřebujete nejdříve na váš e-shop dostat. Ovšem část z nich již na váš e-shop pravděpodobně chodí a určitě budou i mezi těmi, kteří zboží do košíku vloží, ale nákup nedokončí. Tito zákazníci například nemusejí věřit bezpečnosti nákupu, protože jsou médii masírování, že e-shopy zákazníky podvádí. Dejte lidem v košíku jistotu, že se nemusejí ničeho obávat. Vysvětlete jim, že platba kartou online je bezpečná a že ji zabezpečuje renomovaná platební brána. Připomeňte jim, že nabízíte nejrůznější garance spokojenosti nebo že nezneužíváte a nesdílíte jimi poskytnuté údaje v nákupním košíku. Kromě garancí bezpečnosti nezapomeňte zdůrarazňovat další benefity, jako je případná doprava zdarma nebo vše skladem. Tyto informace vám i nám přijdou samozřejmé, ale lidé je ve chvíli průchodem košíku více než ocení.

Příklad:

Graf

19,47 % – takový narůst zákazníků může přinést zmínka o garanci uchovaní́ osobních údajů

Příklad 2:

Graf

Garance od Slevomatu

2) Zvýrazněte tlačítka a nechtějte zbytečné údaje

Graf
Které řešení v košíku je lepší? Jasné a přehledné označení tlačítek vedoucích k dalšímu kroku může konverzní poměr v košíku zvednout až o desítky procent. Nenechávejte zákazníka nic hledat. Nejlepší jsou výrazná tlačítka, barevně označené a klidně i oranžové. Ovšem jenom se zvýrazněným tlačítkem nemáte vyhráno. Nejvhodnější je doplnit “call to action”, tedy místo “pokračovat” zákazníkovi řekněte kam pokračuje, např. “Pokračovat k výběru dopravy”. Zákazníka jednoduše veďte košíkem a směřujte jej tam, kam chcete – tedy na stránku s poděkováním za nákup.
V této souvislosti se nebojte testovat, ale k tomuto bodu se ještě dostaneme. Zvýrazňovat můžete nejenom tlačítka vedoucí mezi okny košíku, ale také tlačítko „vložit do košíku“. Již při prvním pohledu na stránku musí být jasné, kudy dál. Zároveň jsme u několika e-shopů narazili na nutnost vyplňovat více kolonek, než je třeba. Například jak často se u zákazníka liší dodací a fakturační adresa? Ve většině případů je stejná. Nenuťte proto zákazníka vypisovat adresu opakovaně. Nabídněte mu možnost dodací adresu v případě potřeby upravit. Tato cesta je výrazně efektivnější. Čím méně údajů musí zákazník v košíku vypisovat, tím pravděpodobněji absolvuje cestu až do konce. Do daňového přiznání s množstvím políček a sofistikovaných pouček se nehrnete pravděpodobně ani vy, nedělejte tedy zákazníkovi z košíku formulář finančního úřadu.

3) Nenuťte k registraci

V tomto bodě skončí valná část potenciálních zákazníků, protože nikdo nemá rád, když je do něčeho nucen. Zároveň uživatele nebaví spravovat desítky účtů, pamatovat si k nim hesla. Samozřejmě chápeme, jaké výhody vám registrovaní zákazníci přináší. Co třeba k registraci lákat? Obraťte registraci ve výhodu, kdy zákazníkovi nabídnete pravidelné informace o připravovaných akcích či jej nalákejte na věrnostní program. Pakliže máte věrnostní program, neschovávejte jej pod neviditelnými tlačítky. Dejte o něm zákazníkům pořádně vědět, například formou ikony na domovské stránce.

4) A/B testujte

A/B testování je jednou ze základních marketingových aktivit, která primárně vede ke zvýšení konverzního poměru, a to prostřednictvím měření reakcí zákazníků na různé modifikace grafické či funkční podoby webu. V zásadě dnes o A/B testování všichni mluví, ale jenom málo firem jej reálně používá. Je přitom o nejvhodnější cestu, jak zjistit, zda se vám vyplatí měnit například design, platební metody nebo rozmístění fotografií a tlačítek. Je to ovšem zároveň běh na dlouhou trať a vyplatí se být trpělivý. Třeba až šesté či sedmé testování vašeho řešení přinese navýšení konverze. Před samotným A/B testováním si vyjasněte, zda chcete nové versus staré řešení vyzkoušet na všech zákaznících nebo zda pouze u části. Testovat samozřejmě můžete také to, zda se vám vyplatí a zda by byl zájem o platební metodu Twisto i mezi vašimi zákazníky.

S čím experimentovat? Pár obecných podnětů:

  • změny v detailu produktu - Zvětšit nebo zmenšit fotografie? Kde zobrazovat informace o garancích? atd
  • přejmenovaní tlačítka „Vložit do košíku“, velikost fotky, umístění fotky, apod.
  • pozice platební metody v košíku
  • různé výzvy k akci (call-to-action)
  • pojmenování plateb

Testovat se dá spousta věcí. Praktickým radám a ukázkám A/B testování od Twisto se budeme věnovat příště. Rádi vám ovšem poradíme, co je nejvhodnější právě pro váš e-shop, seznámíme vás s efektivními nástroji a pomůžeme vám jak s testováním, tak s vyhodnocováním.

Neváhejte nám napsat: lukas.hurych@twisto.cz.