Vstoupíte do prodejny, kde v regálech neleží nic z toho, co se tu prodává. Místnost je plná obrazovek, tabletů, případně pohodlných křesel a pohovek. A vy odtud přesto odejdete tak spokojení, jak by se vám to doma při nakupování u počítače nemohlo stát. Tak vypadá phygital. Fenomén, který nekompromisně vkročil i do Česka. Provedeme vás tímto moderním obchodem, který nás bude za chvíli obklopovat ze všech stran.
Jedničky a nuly nevoní
Představa, že s nástupem internetu postupně zmizí kamenné obchody a lidé budou nakupovat jen na e-shopech, se čím dál víc ukazuje jako nesmysl. Zákazníci chtějí zboží vidět, očichat, ohmatat si. Pořád, i když to mají na internetu naservírované v té nejvirtuálnější realitě ze všech. Ale pozor! Nekoná se návrat ke klasickým obchodům. Současní zákazníci chtějí víc a phygital jim to nabízí. Phygital je totiž spojení fyzického a digitálního světa v té nejlákavější podobě.
Boty podle skeneru
Jeden z nejnovějších obchodů, kde se snoubí digitální a fyzické prostředí, u nás nedávno otevřel e-shop eobuv.cz společně se značkou Modivo. Multibrandová prodejna nenabízí regály s botami a oblečením, ale velkoformátové displeje prezentující aktuální nabídku a tablety, kde si vyberete, co chcete. Jen místo ikonky „do košíku“ stisknete „přidat do zkušební kabinky“. Během pár minut k vám pak dorazí prodavač s vybraným kouskem oblečení a usměje se na vás skutečným, fyzickým úsměvem. A kdybyste si chtěli potvrdit správně zvolenou velikost boty, můžete přímo na místě vyzkoušet 3D esize.me. Originální skener chodidel je přesně to, co mají moderní shopy mít - užitečná digitální zábava.
Jen se tak procházím a nakupuju
Phygital v jeho první podobě už v Česku žijeme několik let. Pomocí služby Scan&Go nebo Scan&Shop si sami dáváte v prodejně do košíku zboží a díky tomu nemusíte na konci nákupu čekat u pokladny, ani to znovu z košíku vyskládat. Tohle je ale jen slabý odvar toho, co je nejvýraznějším příkladem phygitalu - Amazon tomu říká „Just Walk Out Technology“. Do obchodu Amazon Go vstoupíte pomocí zákaznické karty na svém smartphonu a pak už se nestaráte o nic. Jen o to, co si chcete koupit. Zboží, které máte v tašce, kabelce nebo ruce se vám automaticky odečte z vašeho účtu, když opouštíte obchod. Už aby to tu bylo!
Pandemie phygital popohnala
Podle agentury pro marketingový výzkum Boček přes padesát procent Čechů nakupuje v e-shopech víc, než před pandemií. Další výzkum španělské společnosti IAB specializující se na digitální marketing, ale ukazuje, že tenhle nárůst nevytlačí zákazníky z kamenných prodejen. Celých 52 % lidí nákupy kombinuje. Takže propojení obojího vypadá jako nevyhnutelná budoucnost pro obchody, které chtějí uspět. Phygital nám bude přinášet to nejlepší z digitálního maloobchodního prostředí, jako je bezprostřednost, rychlost, možnost potkat se s lidmi i s produktem, a šanci zažít něco navíc. To nezní vůbec špatně. Nakupování bude zřejmě větší zábava než kdy dřív. Už brzy!