Začali jsme s tím v roce 2014 a jak se zdá, jen tak neskončíme. V naší studii Košík roku zkoumáme e-shopy a zjišťujeme, jak jsou přívětivé k zákazníkům. Můžeme s klidným svědomím oznámit, že úroveň e-shopů od roku 2014 raketově vyrostla a první ročník naší studie Košík roku se teď zdá jako pravěk online nakupování.

Čest vítězům i zúčastněným

V poslední studii Košík roku jsme zkoumali 80 největších e-shopů v ČR, ke kterým jsme za Twisto dodali dalších 20. Astratex, Footshop a Alza z tohoto posuzování vyšly jako e-shopy s nejlepším přístupem k zákazníkům, což zahrnuje hned několik témat: jak svoje zboží prezentují, jakým způsobem se na nich platí, jak přistupují k doručování i reklamacím. Každá dílčí kategorie má své vlastní TOP 3 e-shopy. Všechny výsledky najdete tady.

Co je nového?

Rok 2020 byl rekordní. Kvůli epidemii se stalo online nakupování dokonce nutností a poprvé si ho vyzkoušeli i lidé, které by to před tím asi ani nenapadlo. Důležitou zpětnou vazbou je to, že většina z nich byla s online nakupováním spokojená a nebojí se jej zopakovat. A jak rekordní rok popsat v číslech? Na e-shopech se oni utratilo 196 miliard korun (což je 26% nárust oproti roku 2019). Počet českých e-shopů se vyšplhal na 49 500 a Česká republika patří mezi státy s největší frekvencí počtu e-shopů na počet obyvatel.

Inteligentní asistent při vybírání módy, chatbot na komunikaci se zákazníky a zavádění boxů na vyzvednutí, ale i reklamaci zboží. To jsou poslední trendy, které loňský rok přinesl. Například na e-shopu About You si opravdu můžete vybrat oblečení, které vám padne jako ulité, pěkně na dálku. Dnes už 26 % zkoumaných e-shopů poskytuje chatbota na komunikaci se zákazníky v reálném čase a Alza od roku 2020 poskytuje  700 výdejních boxů a pracuje na tom, aby v budoucnu byly bezkontakní.

E-shopový pravěk

To, že nakupování online lidé považují za dobrý zážitek, je velmi dobrá zpráva. Právě výsledky prvního ročníku studie v roce 2014 ukázaly, že polovina zákazníků měla opačný problém. Pohled na nabídku e-shopu s elektornikou tehdy a nyní je podle nás výmluvný sám o sobě. Snad se hodí připomenout, že před 7 lety nebylo sjednocené ani tlačítkou “Přidat do košíku”, které přitom dnes už zcela intuitivně hledáme na stejném místě. Když si člověk představí, kolik takových nesamozřejmých detailů v celém nákupním procesu na e-shopu najde, musí před jejich tvůrci jednoduše smeknout klobouk. A je jedno, na jakém místě se v naší studii umístily. Gratulujeme všem (i sobě jakožto nakupujícím). Víc o Českém Košíku Roku najdete tady.

Online nákupům zdar!