Po osmi letech působení na českém a polském trhu Twisto přechází pod křídla australské společnosti Zip. Společné plány jsou velmi ambiciózní: ve velkém rozšířit platby BNPL (Buy Now Pay Later) po Evropě. Jak spojení vnímá zakladatel české společnosti?
„Z dokončení transakce a začlenění do Zipu máme velkou radost, je to vstupenka na velké evropské trhy a možnost spolupracovat s předními globálními e-shopy. Pod vedením Zipu se nám otevírají takřka neomezené možnosti dalšího růstu, ve kterém nám pomůže jejich expertíza z budování globální firmy, kontakty, technologické know-how a v neposlední řadě také finance,“ říká zakladatel Twista Michal Šmída a dodává: „Velký dík patří celému našemu týmu za to, že s námi celých těch osm let zůstal!“
Zip už nějakou dobu měl v Twistu podíl. Jak tento příběh vlastně začal?
První kontakt s lidmi ze Zipu proběhl v únoru 2020. Začínal covid, nikdo moc nevěděl, co se bude dít, kapitálové trhy nebyly úplně otevřené. Nicméně, bavili jsme se o investici a spojení sil. Zip byl silný v Austrálii a na Novém Zélandu, Evropu měl v hledáčku. Bavili jsme se, co bychom mohli dělat dohromady. Byla by to win-win situace: Twisto Zipu poskytne přístup do EU a pro Twisto Zip představoval vstupenku do globálního byznysu s velkými obchodníky jako je Microsoft, Facebook či Amazon. Tohle spojení otevíralo dveře, do kterých bychom nemohli vstoupit sami.
Zip si tedy ve Twistu koupil minoritní podíl.
Ano, tak Zip investuje, po krůčkách. Loni v létě to byly tři miliony eur, k nimž později přibylo dalších sedm. Cílem bylo poznat tým Twista a zjistit, jak si navzájem můžeme být užiteční, co se evropské strategie týká. Poznat, jak společně fungujeme po lidské stránce a firemního DNA a vize. Jak se bude vyvíjet trh. Celé toto odvětví se za poslední rok a půl globálně ohromně rozjelo, čímž samozřejmě zesílila i konkurence. Zip navíc čím dál víc pociťoval potřebu přítomnosti na co největším počtu míst – a chyběla mu Evropa. Takže tyto roční námluvy vyústily letos v květnu v rozhodnutí, že Zip koupí Twisto celé.
Čím jste je podle vás zaujali?
Líbil se jim produkt, který jsme vytvořili. Ten je třeba v porovnání s Klarnou opravdu unikátní – online platby, karty fyzické i virtuální, flexibilní rozložení plateb, pojištění. Z typického B2B byznysu jsme vytvořili B2C, máme zákaznickou aplikaci a zaměřujeme se na denní placení. Přesně to Zip buduje doma v Austrálii a chce totéž dělat na globálním hřišti. Líbilo se jim i naše produktově orientované přemýšlení nebo to, jak uvažujeme nad zákazníky a interakcí s nimi. Viděli, že můžeme být velmi konkurenceschopní napříč Evropou.
A v neposlední řadě v tom byl lidský faktor. S lidmi ze Zipu jsme byli v denním kontaktu a jednoduše řečeno, padli jsme si do oka. Tak dobře se nám pracovalo, že jsme si řekli: pojďme to dělat spolu.
V čem je vaše fungování a firemní kultury podobné? Jaká je ta chemie?
Zip začal v červnu 2013 – a my také. Něco tam být musí! Naše produktová evoluce byla podobná: online platby, do účtu, do fyzických plateb prostřednictvím karet. Jsme si myslím blízcí i kulturně na úrovni trhu, Austrálie sice je obrovský kontinent, žije tam ale jen 25 milionů lidí, tedy jen dvaapůlkrát víc než u nás a o třetinu méně než v Polsku. A také v Zipu neustále přemýšlejí, jak vystrčit růžky a dostat se do světa. Takže byť jsou na druhém konci světa, jsou nám podobnější, než se může zdát. Místní trhy a jejich dynamika jsou srovnatelné. Stejně tak naše týmy, v obou jsou vesměs mladší lidé řekněme mezi třiceti a čtyřiceti, rychle se rozhodujeme, radši do něčeho řízneme, než bychom se pětkrát zeptali a otáleli – pojí nás dynamické a energické nastavení při budování firmy.
Co pro vás akvizice znamená z obchodního a strategického hlediska?
Především přístup k většímu kapitálu. Doteď nás financovaly VC fondy, teď nás bude financovat Zip, který je kótovaný na burze a má úplně jiné podmínky k přístupu ke zdrojům a k výrazně větší likviditě. Je to pro nás kapitálová páka k tomu dělat věc, kterou jsme vždy chtěli – tedy expandovat mimo náš region. Za dobu naší existence jsme nenašli VC fond, který by byl ochotný financovat expanzi do Evropy, tedy na trhy, kde je hodně kapitálu a obrovská konkurence. Navíc VC mají kratší investiční horizont než Zip, který se dívá na pět, deset let dopředu. A je ochotný poskytnou dostatečně velké peníze, abychom do Evropy mohli skutečně jít. Díky Zipu máme v zádech silnou globální společnost, ať už na úrovni obchodních vztahů, nebo na úrovni talentů a globálních zkušenosti se strategií.
Co si od spojení slibujete?
Vytvořit poskytovatele BNPL plateb s největším celosvětovým pokrytím. Jedna část je na úrovni obchodníka, tedy e-shopu, druhá pak na úrovni zákazníka. Na té první chceme skrze jednu integraci poskytnout možnost zpracovat transakci v Česku, v Singapuru, v Anglii, Spojených státech i v Mexiku. Chceme vytvořit skutečně globální síť pokrývající odložené platby, přičemž e-shopu postačí integrovat jedno jediné API a podepsat jednu smlouvu. Dá se říct, že jde o podobný trend, který vidíme u globálních platebních poskytovatelů, jako je PayU, Adyen nebo Worldline – jednoduché API a zároveň přítomnost na klíčových trzích, kde probíhá e-commerce.
Co se zákazníků týká, nejde nám jen o to, aby s námi platili online, ale abychom dokázali napříč Evropou zpracovávat a servisovat jejich každodenní platby. Tedy vlastně stejně, jako to už dnes probíhá u nás a v Polsku, kde typický klient udělá zhruba patnáct transakcí měsíčně. Aby i klient v Německu používal Zip na placení online, jídla, služeb, na dovolené, čehokoliv a kdekoliv. Chceme se dostat do peněženek lidí a stát se jejich první volbou při placení.
Potkáváte se a spolupracujete se zakladatelem Zipu Larrym Diamondem?
Jistě, v podstatě na denní bázi, máme i několik videohovorů za den. Interakce je to velmi intenzivní. Dalším klíčovým mužem je pro nás Tommy Mermelshtayn. Ten k nám jezdí častěji – s Larrym jsem se osobně viděl před rokem a půl. Většina agendy tedy probíhá na dálku.
Co vás spojuje?
Zajímavé je, že oba říkají, že sice budujeme globální firmu, ale decentralizovaně. Larry staví na tom, že v každém z regionů, kde Zip působí, chce mít samostatného silného foundera a silný tým, kterým dává docela velkou autonomii, co se strategie i exekutivy týká. A právě tohle mě na tom baví – že jde o velice kolaborativní spojení, nikoli ve stylu „já jsem šéf a řeknu ti, co a jak dělat“, ale spíš „pojďme společně najít řešení, vymyslet, které zdroje budou potřeba a jak si můžeme vzájemně pomoci“. Ta velká míra samostatnosti a svobody je pro mne i náš tým velkým lákadlem a motivací.
Jak můžou ze spojení se Zipem těžit současní byznys partneři?
Pro ně to bude jenom pozitivní. Pro ty, kteří mají zahraniční ambice, je skvělou zprávou, že přes jedno API bude naše služby možné poskytnout kdekoli, kam se v Evropě se Zipem dostaneme. Zároveň se o naše vlastní zkušenosti s evropskou expanzí rádi podělíme. Sdílení zkušeností od top globálních e-shopů je cestou, jak zvyšovat konverze a nastavit průchodnost košíkem. A samozřejmě spojení s globálním hráčem přináší také větší možnosti soustředit se na produktový vývoj a už teď můžu říct, že chystáme jednu velmi zajímavou novinku, se kterou půjdeme v blízké budoucnosti ven. Jednoduše, je se na co těšit.
A co stávající zákazníci?
Pro ně platí úplně obdobná odpověď – nic se nemění, naopak bude to jenom lepší. Globální know-how, které díky Zipu získáme, se samozřejmě promítne i do našich služeb, které tak budeme moci zlepšovat ještě rychleji. Navíc Twisto služby budou logicky díky globálnímu hráči dostupné u více partnerů. Našim zákazníkům i byznys partnerům bych chtěl zároveň moc poděkovat, protože bez jejich důvěry by Twisto nebylo Twistem. A doufám, že se budou radovat s námi, protože náš současný úspěch je i jejich úspěchem. Moc často se nestává, aby se česká firma stala strategickým partnerem té globální. Nám všem se to společně podařilo a je to skvělé. Díky 💜