Češi nakupují na e-shopech mnohem víc než průměrní Evropani. Jenže zatímco kamenné obchody už docela dobře známe a dokážeme odhadnout, zda nenaletíme podvodníkovi, na internetu to tak zřejmé není. Jak tedy nakupovat bezpečně online?
Představte si, že jdete do obchodu s elektronikou, něco si vyberete, zaplatíte a domů si odnesete balíček se zbožím. Až doma zjistíte, že je prázdný. Anebo ještě jinak, v obchodu zaplatíte a nic si domů neodnesete. Že je to nemožné?
Tohle jsou klasické příklady e-shopových podvodů. Za objednávku zaplatíte dopředu a doma buď rozbalíte zboží pochybné kvality nebo na svoji zásilku čekáte marně. Podvodným e-shopům se lze vyhnout ještě před tím, než na nich nakoupíte.
Jak se vyhnout podvodu?
Rada první je jednoduchá a na tomto blogu asi předvídatelná, ale nelze jinak. Používejte Twisto. Více než 650 e-shopů, které mají Twisto integrované jako platební metodu, prošlo interním prověřováním. Nejenže na nich nakoupíte na jedno kliknutí, ještě budete mít jistotu, že zboží opravdu dostanete a bude v pořádku. Jejich seznam najdete tady.
Jasně, těch e-shopů je jen omezené množství (zatím), takže pokračujeme...
Rada druhá, podívejte se sem. Odkaz zřídila Česká obchodní inspekce, takzvaná ČOIka, která dbá na to, aby nás obchodníci nepodváděli. Její lidé se pustili i do monitorování e-shopů a tohle je výsledek. Seznam rizikových e-shopů, na kterých ČOIka nedoporučuje nakupovat. Jde o velmi chvályhodnou činnost a jak vidět, mají lidé z ČOIky opravdu co dělat. Denně tam přibyde minimálně jeden e-shop. Tady je ukázka jednoho z nich.
A rada třetí? Buďte obezřetní. Při vstupu do kamenného obchodu si (možná mimoděk) všímáte podstatných detailů, třeba čistých regálů, hezky vyrovnaného zboží, ochoty prodavačů. Pak se mimo jiné i podle toho rozhodujete, zda právě tam svoje peníze necháte. Podobně se můžete zorientovat i na e-shopu. Důležité je, abyste na něm našli kontakt na provozovatele (ne formulář k vyplnění) a obchodní a reklamační podmínky. To jsou údaje důležité pro takzvanou vymahatelnost spotřebitelských práv, tedy abyste věděli, jak a s kým případné problémy řešit. To další musíte posoudit vlastním úsudkem. Třeba zda e-shop mající v názvu slovo “boty” neprodává třeba šroubky nebo zda slevy na něm nabízené nejsou přece jen podezřele vysoké. Mějte na paměti, že když někomu dáváte údaje své platební karty, měl by to být někdo důvěryhodný.
Co dělat, když mě podvedou?
A co dělat, když se to zrovna nepovedlo a vaše zboží skutečně nedorazilo? Nebo dorazilo, vypadá hrozně a vy je nemáte komu reklamovat? Pokud šlo o nákup zaplacený Twisto kartou, obraťte se na naši zákaznickou podporu. Když přitom doložíte pokus o komunikaci s daným e-shopem, nejlépe prostřednictvím e-mailu, bude vyřízení reklamace rychlejší. Twisto se pak obrátí na vydavatele karty německou banku Wirecard, která samotnou reklamaci posoudí. Ve více než 90 % případů ji uzná. Jen to chvilku trvá.
Jak si tedy ušetřit čas a nervy? Nakupujte rozvážně, plaťte obezřetně. Ostatně jako v obchodech.