Tipli byste si, pro koho na Vánoce kupují nejdražší dárek muži a pro koho naopak ženy? A jestli ženu potěší, když pod stromečkem najde obálku s penězi? Náš vánoční výzkum odhalil, jak to mají obě pohlaví s penězi během vánočního období.

To, že se muži a ženy vrhají na nakupování odlišným způsobem, je celkem známá věc. Řada výzkumů potvrzuje, že zatímco ženy považují nákupy za příležitost k prozkoumání různých možností a k relaxaci, muži je vnímají spíše jako úkol, který je třeba co nejefektivněji splnit. Vánoční nakupování se u obou pohlaví také liší. Pro ženy znamená mimojiné příležitost ke společenskému kontaktu a k projevení kreativity, pro muže se jedná spíš o cílově orientovanou aktivitu, u které se chtějí co nejmíň nadřít.

Ženy více hledají a porovnávají

Podle letošního výzkumu Twista se letos muži i ženy shodují v tom, že utratí během svátků spíš menší obnos peněz než minulý rok. Víc chce ze svého rozpočtu vydat jen 12 % žen a 17 % mužů. 

Výsledná částka, kterou za vánoční nákupy dá muž nebo žena, také souvisí s tím, jakým způsobem kdo nakupuje. Ženy za celé Vánoce zpravidla utratí méně než muži, podle výzkumu je to nejčastěji něco mezi 2 a 5 tisíci korun, protože jsou více ochotné porovnávat ceny a vyhledávat slevy. Naopak muži jsou často ochotni za produkty zaplatit více, pokud díky tomu nákup rychleji dokončí. Letos tak nejvíc z nich chce dát za Ježíška částku mezi 5 a 10 tisíci korun.

Při placení vánočních nákupů kombinuje většina lidí dlouhodobější úspory a finance z aktuální výplaty. Někteří však využívají i odložené platby. “Podle našich dat si odložené placení, to znamená takové, kdy si koupíte na e-shopu zboží a zaplatíte ho bez navýšení později, oblíbily o trochu více ženy než muži,” komentuje data Jan Fišar, šéf marketingu Twista a dodává, že tento způsob placení vánočních výdajů se hodí nejen ve chvíli, kdy člověk nákupy plánuje dlouho dopředu, ale zvláště v okamžiku, kdy se mu nakupí hodně výdajů najednou. “Pokud někdo shání dárky poslední týden před Vánoci, do toho se přidají ještě nějaké večírky a útrata za štědrovečerní případně pak silvestrovské pohoštění, odložená platba určitě přijde vhod. Pomůže chytře odsunout část výdajů na pozdější dobu. Na partnerských e-shopech Twista je tohle odsunutí bezplatné a je až o 60 dní,” vysvětluje šéf marketingu Twista.

Nejdražší dárek: Pro dítě, partnerku nebo pro sebe?

Nejdražší dárek většina mužů i žen kupuje zpravidla pro dítě. Ženy však otevírají peněženku kvůli svým potomkům výrazně víc. “To, že je nejvíc peněz stojí dárky pro děti, uvedlo ve výzkumu 65 % žen. U mužů to bylo jen 40 %. Řada mužů, konkrétně 33 %, utratí nejvíce za partnerku či partnera. Zajímavé je i porovnání, kolik procent mužů nebo žen si nejdražší dárek kupuje pro sebe. To, že nejdražší dárek dopřejí sobě, uvedlo jen jedno procento žen, zato mužů bylo téměř pět procent,” říká Jan Fišar. Podle dalších výzkumů ženy obecně věnují více času a úsilí výběru dárků pro širší okruh lidí, zatímco muži se často zaměřují na nejbližší rodinu a partnera. To souvisí s tendencí žen prožívat nákupní proces jako cestu k upevnění sociálních vazeb, zatímco muži se zaměřují na jednotlivé příjemce dárků. 

Hotovost pod stromečkem: Výhra, nebo zklamání?

I když by většina z nás nejspíš raději našla pod stromečkem krásně zabalený dárek, i pouhá obálka s penězi má své kouzlo – zejména pro ženy! Výzkum Twista ukázal, že přes 34 % žen by ji určitě uvítalo a jen 5,5 % by ji rozhodně nechtělo. U mužů je to s nadšením pro peněžní dárky o něco opatrnější – jako nepochybně dobrou volbu je vidí 27 %, zatímco téměř 12 % mužů obálku s penězi pod stromkem určitě nechce. V celkovém hodnocení ale praktický přístup vede, na finance místo dárku by kývlo 68 % respondentů. Vypadá to, že obálka může být bezpečnou volbou, pokud nevíte, co darovat, nebo chcete zachránit dárek na poslední chvíli.