Minulý rok vstoupily na český trh dva marketplacy - Allegro a Kaufland. Pro české zákazníky to zdaleka není první zkušenost s takovou platformou a je jisté, že brzy přibudou i další. Co všechno přinášejí, na co si díky nim Češi zvykají a v čem se naopak marketplacy budou muset přizpůsobit českým zákazníkům, o tom diskutovali Jan Hanzlík, country manažer Twista s Davidem Cikánkem, šéfem obchodního oddělení Expando.
Kdo se počítá mezi marketplace a kdo už ne?
Zdá se, že je to “buzzword”. Ve chvíli, kdy se český e-shop označí jako marketplace, zní to moderně, a proto si tuhle nálepku dávají v poslední době i platformy, které mají k internetovému tržišti poměrně daleko. “Nejsme schopni to moc definovat, protože každý si to dělá trochu podle sebe,” říká David Cikánek z Expando, z firmy, která pomáhá e-shopům na marketplacy vstupovat. “Zřejmě nejjednodušší definice vychází z překladu. Pokud je tam víc prodejců, víc trhovců, označil bych to za tržiště.”
Nezpochybnitelných marketplaců je v Česku hned několik. Allegro, Kaufland, Mall a nejnověji i Trendyol. Přestože Mall.cz už nepřibírá nové e-shopy, stále generuje velké tržby. V žebříčku nejúspěšnějších e-shopů v zemi je na druhém místě. K této čtveřici můžeme řadit i Heureku. “Heureka postupně opouští model redirektu a část produktu jde už přímo přes ni,” všímá si posunu v obchodní strategii Jan Hanzlík z Twista, které poskytuje platební řešení pro e-shopy i pro marketplacy. Několikatisícová báze e-shopů, kterou Heureka disponuje, je nepochybně kvalitním základem pro silný marketplace. “U Heureky bude zajímavé, až dokončí fázi, kdy si český e-shop už nebude muset vytvářet varianty pro jiné země, ale zajistí mu je Heureka,” myslí si Cikánek.
Doba, kdy se za marketplace označovala i Alza, už nejspíš minula, přestože její způsob prodeje online tržiště hodně připomíná. O databázi trhovců však zákazník neví, pokaždé uzavírá smlouvu přímo s Alzou. Sama Alza tuhle formu prodeje nazývá jako Alza Trade. “Na Alze marketplace fungoval už dávno před tím, než jsme si toho všimli. Někdo zákazníkovi poslal produkt, ale on měl pocit, že to jde přímo od Alzy, protože na tom byl nalepený její štítek. Myslím, že podobný systém využívají i jiní velcí hráči, v pozadí integrují vendory a zákazník o tom ani neví,” uvažuje David Cikánek s tím, že hranici mezi velkým e-shopem a marketplacem je těžké určit.
Rozhodující hranicí, za kterou se platforma posouvá mezi marketplacy, by mohla být i schopnost zprostředkovat prodej ve více zemích. Prodejce nemusí znát jazyk, zemi, ani mít nastavenou cizí měnu, platforma se mu o všechno postará. Ve chvíli, kdy přichází s dobrým produktem, nezáleží na tom, odkud prodejce pochází. “Marketplace nepředstavuje konkurenci ale příležitost. Řada českých e-shopů o tom ale ještě neumí tímhle způsobem uvažovat,” myslí si Jan Hanzlík.
Jak vzniká marketplace?
V zásadě existují tři způsoby, jakými může vzniknout marketplace. Buď vznikne rovnou se záměrem stát se marketplacem, nebo se vyvine ze srovnávače cen či bazaru, případně z velkého e-shopu. “Přijde mi, že to by mohl být případ i e-shopů Muziker a Kytary.cz. Původně to byl specializovaný e-shop, ale dnes jsou to už tak velcí hráči, že se z nich marketplacy můžou snadno stát,” míní Jan Hanzlík.
Díky tomu, že v Česku ještě donedávna žádný marketplace přímo nepůsobil, mohly se zde právě takové velké eshopy vyvinout. Ve Velké Británii, kde trh ovládl Amazon, tam takový prostor e-shopy neměly. Malí prodejci tam místo toho, aby si vytvořili vlastní e-shop, raději rovnou prodávají na Amazonu. Také v Turecku jsou marketplacy zavedenou záležitostí. Z 548 000 online obchodníků tam na marketplacech prodává zhruba 533 000. Většina obchodníků, přibližně 80 %, spolupracuje jen s jedním tržištěm, 12,6 % však distribuuje své produkty na dvě tržiště.
Marketplace si mohli čeští zákazníci už dávno osahat díky online tržištím, která sice nemají v Česku své zastoupení, ale bez problémů do tuzemska doručují. Většina z nich pochází z Číny, jako například AliExpress, Shein, Wish, ale s oblibou si Češi objednávají i na americkém Amazonu.
Stojí vůbec český zákazník o marketplace?
Pocit, že Češi nebudou na marketplacech nakupovat, je podle šéfa obchodního oddělení Expando mylný. Pokud online tržiště přijdou se službou, která české zákazníky osloví, nebudou se podle něj trápit s nějakým sentimetem: “Jestli platformy dokážou uspokojit zákazníka ve směru, že to bude levné, rychlé a domluví se s ním, tak uspějí. To, co jim nehraje do karet, je, že tady máme standard nastavený velmi vysoko.” Podle Davida Cikánka jsou Češi v dobrém slova smyslu rozmazlení. Neočekávají, že budou na své zboží dlouho čekat a zároveň chtějí mít všechny případné problémy vyřešené hned a ideálně v češtině.
Jan Hanzlík si také všímá rozdílného přístupu k tržištím v rámci generací: “Zatímco Mileniálové stále koukají na to, kdo je uvedený na faktuře a ten je pro ně garancí kvality a uživatelské zkušenosti, generaci Z už nezajímá, od koho to kupují. Jsou globálními zákazníky, kterým stačí, když budou splněné jejich nároky na kvalitu a dobu dodání.”
Na princip marketplacu sice nejsou čeští zákazníci ještě příliš zvyklí, dá se ale očekávat, že cesta bude podobná, jako byla od specializovaných obchodů k supermarketům. To, že si všechno, co potřebují, můžou koupit na jednom místě, jim zjednoduší nakupování a proto si je také oblíbí.
Například v Turecku zákazníci při hledání produktů většinou zamíří nejdřív na webové stránky tržiště, kde mají snadno dostupné recenze a hodnocení prodejců, které jim pomáhají při rozhodování o nákupu. Přitažlivost tržišť tam do značné míry pramení z konkurenčních cen, širokého výběru produktů, pohodlí bezplatného doručení a obecné důvěry v platformu marketplacu.
Co přinesou marketplacy českým e-shopům?
Pro české e-shopy představují tržiště poměrně pohodlnou cestu na zahraniční trhy. Trh se konsoliduje a bude se konsolidovat ještě víc. Pro malé e-shopy, které se výrazně neliší od ostatních, proto bude náročné uspět. Marketplace pro ně znamená způsob, jak se udržet. Příchod Allegra do Česka je pro mnohé impulsem vydat se za hranice. Podle Davida Cikánka i Jana Hanzlíka nemá smysl brečet, že sem přišlo velké tržiště, ale využít toho a jít ven. Allegro je pro řadu e-shopů bránou k tomu, aby šli do Polska, přes Kaufland zase můžou mířit do Německa. České e-shopy navíc podle obou mužů nehrají na velkých tržištích zdaleka druhé housle právě díky tomu, že jsou zvyklé rychle odpovídat svým zákazníkům a v krátkém čase expedovat zboží.
“Setkal jsem se s příběhem českého e-shopu, který na německém marketplacu převálcoval svoji konkurenci. Zajímavé je, že až ve chvíli, kdy zvedl ceny,” potvrzuje konkurenceschopnost českých e-shopů country manažer Twista. Právě Kaufland je podle něj atraktivním brandem, který by tuzemské e-shopy mohl zajímat díky tomu, že tuto značku zná v podstatě každý. V tuto chvíli si ji většina zákazníků stále ještě spojuje s potravinami, ale je jen otázka času, kdy si zvyknou, že se v Kauflandu dá koupit online všechno potřebné, je jen otázka času.
“Kaufland zatím tenhle online byznys odděluje, ale tipuju, že někde v zasedačce už mají nakreslené, jak to propojí. Podobně to udělal třeba i Walmart v Americe. Nejdřív měli marketplace zvlášť, ale teď už tam je synergie, kdy věci z marketplacu jsou na pultech Walmartu a opačně,” odhaduje David Cikánek.
Podle zkušeností z tureckého trhu je marketplace pro malé a střední firmy způsobem, jak si ušetřit starosti spojené s vytvářením vlastních webových stránek, vývojem logistických systémů, řízením platebních procesů a budováním povědomí o značce.
Na některé marketplacy je pro e-shopy poměrně snadné vstoupit, u jiných je naopak proces tak složitý, že je jednodušší vstupovat přes prostředníka, který jim s nastavením všech procesů pomůže. Právě takovou práci dělá pro e-shopy Expando.
Jaké další marketplacy do Česka přijdou?
Masivní reklamní kampaní se na začátku roku představilo v českém online byznysu také Temu. Čínské tržiště si u Googlu koupilo přední pozici při vyhledávání klíčových slov a tím se zviditelnilo u zdejších zákazníků.
Už dlouho se také očekává, jestli se pro vstup do Česka rozhodne i Amazon. V tuto chvíli se hovoří o jeho plánovaných investicích v Jižní Africe, Nigérii, možná i Kolumbii a Chile. Česko je jednou z největších evropských ekonomik, kde Amazon zatím není. Otázkou však zůstává, jestli má důvod sem vstupovat. Už dnes drží 15. příčku mezi nejúspěšnějšími českými e-shopy, i když se jeho zastoupení u nás orientuje jiným směrem - například na službu Amazon Prime Video, herní platformu Twitch, případně cloudové služby Amazon Web Services. “Já bych si to přál,” vyznává se šéf obchodu Expando. “Ale ne proto, že by mi tu něco chybělo, na Amazonu si můžu pohodlně objednávat už dnes, ale proto, že to usnadní českým firmám obchodovat i venku.”
V Česku je podle obou mužů z Twista a Expanda prostor zatím pro kohokoli dalšího. Pokud to dané firmě bude dávat obchodně smysl, rozhodně se do českého marketplacového rybníčku ponoří.